ŠKODA VISION X: al treilea model al familiei de SUV-uri ŠKODA

›  ŠKODA VISION X est primul autovehicul hibrid din istoria ŠKODA cu un motor pe CNG şi benzină, plus propulsie electrică

›  Dimensiuni compacte, design exterior cu detalii amintind de cristal

›  Design interior dinamic, afişaje mari şi soluţii inovatoare de infotainment

›  Doar 89 g de CO2 per kilometru: sistemul de propulsie permite emisii deosebit de reduse

›  Designul exterior oferă indicii elocvente cu privire la aspectul modelului viitor de serie

Mladá Boleslav/Geneva, martie 2018 – Caracter sportiv, dimensiuni compacte şi tehnologie avansată: iată cum vede ŠKODA crossover-ul urban al viitorului. Studiul preia detalii caracteristice ale modelor SUV ŠKODA de succes, le reinterpretează şi le transferă într-un nou segment auto. ŠKODA VISION X este lansată în premieră mondială la Salonul Auto Internaţional de la Geneva 2018. Dimensiunile compacte, consolele scurte şi liniile precise accentuează caracterul sportiv al conceptcar-ului. Iar la interior, ŠKODA VISION X impresionează cu tehnologia sa inovatoare de infotainment. Un aspect foarte special: ŠKODA VISION X are un sistem de propulsie deosebit de sustenabil, combinând motorul care funcţionează pe CNG şi benzină cu sistemul de propulsie electric, pentru a oferi spontan putere şi a creşte agilitatea. De asemenea, astfel, emisiile de CO2 sunt reduse sub 90 de grame per kilometru.

"Design emoţional, tehnologie modernă de propulsie şi conectivitate deplină: ŠKODA VISION X reprezintă viziunea noastră a crossover-ului modern", a declarat Preşedintele Consiliului de Administraţie ŠKODA, Bernhard Maier, adăugând: "Designul exterior oferă o imagine concretă a stilului pe care îl va adopta cel de-al treilea membru al familiei noastre de SUV-uri de succes. Cu acest model vom atrage şi mai mulţi clienţi spre marca ŠKODA."

ŠKODA VISION X poate fi identificat încă de la prima privire ca fiind un SUV al mărcii ceheşti de tradiţie. Lansând noul crossover urban, ŠKODA AUTO face încă un pas sistematic înainte în cadrul strategiei sale în domeniul SUV-urilor.

ŠKODA VISION X emană agilitate, versatilitate şi plăcerea condusului, atât pe străzile oraşului, cât şi în off-road. Având dimensiuni exterioare şi interioare compacte, precum şi funcţii şi dotări avansate de infotainment, acest studiu de design se orientează perfect după stilul de viaţă modern şi activ al grupurilor ţintă vizate.

Excursiile în natură şi activităţile sportive pentru timpul liber sunt mediul în care crossover-ul robust şi compact îşi demonstrează excelent punctele forte. Conceptcar-ul oferă prime indicii cu privire la modul în care va fi finalizat modelul viitor, care urmează lansările de succes ale modelelor ŠKODA KODIAQ şi ŠKODA KAROQ. Astfel, modelul va continua strategia SUV a mărcii, completând gama în segmentul SUV-urilor de talie mai mică, în calitate de crossover urban.

Concept de propulsie sustenabil: mai multă agilitate, mai puţine emisii

Sistemul de propulsie al modelului ŠKODA VISION X, conceput astfel încât să fie deosebit de agil, dar şi sustenabil prin excelenţă, este caracterizat prin tehnologia fezabilă pentru viitor. Noul sistem

hibrid permite generarea spontană de putere şi emisii reduse. Pentru prima dată, motorul cu ardere internă, extrem de eficient şi cu emisii reduse, a fost combinat cu un motor electric care are rol de demaror şi de alternator şi este antrenat de o curea, la care se adaugă cu un al doilea motor electric pe puntea spate, care poate pune singur în mişcare automobilul pe distanţe scurte. De asemenea, acest al doilea motor asigură cuplu adiţional la demarare. Atât pe şosea, cât şi în off-road, puterea poate fi distribuită doar pe puntea faţă sau doar pe cea din spate sau, dacă este necesar, spre toate cele patru roţi simultan. În traficul cotidian, sistemul hibrid avansat al modelului ŠKODA VISION X generează valori de emisii de CO2 în condiții mixte de doar 89 grame per kilometru, conform ciclului de testare european (NEDC).

Motorul cu ardere internă G-TEC de 1,5 litri, cu patru cilindri şi supraalimentare cu turbină a fost special dezvoltat pentru a putea fi utilizat şi cu CNG (gaz natural comprimat). CNG poate proveni din extragerile obişnuite, sau poate fi biogaz sau gaz produs sintetic din surse regenerabile, cu ajutorul energiei "verzi". Autovehiculele CNG care funcţionează cu gaz natural obişnuit emit cu circa 18 % până la 25 % mai puţin CO₂ decât modelele cu benzină, la o putere comparabilă. Emisiile de oxizi de azot, particulele şi alte emisii sunt, de asemenea, mult mai reduse decât la motoarele pe benzină sau diesel. Adăugând biogaz, emisiile de CO₂ pot fi chiar şi mai mult reduse. Când funcţionează 100% cu biogaz sau cu gazul sintetic din surse regenerabile, vehiculele pe CNG sunt considerate neutre din punctul de vedere al emisiilor de CO₂.

Unitatea de propulsie pe gaz generează o putere maximă de 96 kW (130 CP) şi un cuplu maxim de 200 Nm. Un rezervor de CNG se află sub scaunele din spate, iar cel de-al doilea după puntea din spate. Motorul CNG antrenează puntea faţă, iar puntea spate este antrenată de un motor electric. Sistemul de propulsie electrică poate fi activat în funcţie de necesar, pentru a spori puterea la demaraj (efect boost) sau pentru a optimiza tracţiunea pe suprafeţele alunecoase sau în off-road. Capacitatea bateriei motorului electric este suficient de mare pentru a putea propulsa pur electric maşina pe o distanţă de până la 2 kilometri. Astfel, de exemplu, ŠKODA VISION X poate fi condusă în zonele rezidențiale, în zonele urbane pentru care sunt impuse valori reduse de emisii sau chiar în zonele rurale, folosind doar puterea motorului electric. Astfel, deplasarea este extrem de silenţioasă şi emisiile inexistente. ŠKODA VISION X este primul autovehicul ŠKODA cu tracţiune integrală care nu are arbore cardanic.

Sistemul de propulsie CNG este susţinut de două motoare electrice: motorul electric care are rol de demaror şi de alternator şi este asociat motorului cu ardere internă, plus motorul electric separat, pentru puntea spate. Combinate, motorul cu ardere internă şi al doilea motor electric asigură tracţiune integrală continuă. Al doilea motor îşi ia energia din bateria litiu-ion de 48 de volţi. Datorită funcţiei de recuperare a energiei de frânare, bateria litiu-ion se încarcă în timp ce maşina se deplasează: la frânare şi la rularea liberă, ŠKODA VISION X converteşte energia cinetică în energie electrică şi foloseşte apoi această energie pentru deplasare. Specific motoarelor electrice, cuplul de 70 Nm este disponibil instantaneu, ceea ce face ca automobilul să răspundă mult mai direct şi să se comporte mai agil la demarare, precum şi atunci când sunt necesare scurte impulsuri de cuplu puternic. Avantajele bateriilor reîncărcabile includ mai ales masa redusă, amperajul mai mare şi preţul redus.

În traficul cotidian, unitatea inteligentă de comandă a sistemului hibrid asigură cea mai eficientă interconectare posibilă între motorul cu ardere internă şi cel electric. Adiţional, funcţia Driving Mode Select de selectare a modului de condus îi permite şoferului să adapteze setările sistemului în funcţie de preferinţe. Șoferul poate selecta modul pur electric de condus apăsând doar un buton. Astfel, ŠKODA VISION X va continua călătoria cu zero emisii.

Studiul de design poate utiliza tracţiunea faţă, spate sau integrală, în funcţie de necesar. Tracţiunea spate transferă 1.000 Nm pe şosea, iar, datorită rezervorului adiţional de benzină, VISION X are o autonomie de 650 kilometri.

Puterea celor două sisteme de propulsie permite noii ŠKODA VISION X să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 9,3 secunde, viteza maximă fiind de 200 km/h.

Design specific mărcii, cu elemente care amintesc de cristal, proporţii compacte

"Designul noii ŠKODA VISION X exprimă plăcerea de a trăi şi entuziasmul faţă de un stil de viaţă urban activ", a supus Oliver Stefani designerul-şef al mărcii ŠKODA, adăugând apoi: "Limbajul de design caracteristic modelelor ŠKODA SUV a fost transpus cu rigurozitate într-un nou segment auto."

Cea mai nouă evoluţie a limbajului de design actual al modelelor SUV este clar vizibilă în designul exterior al modelului ŠKODA VISION X. Automobilul are o lungime de 4.255 mm, o lăţime de 1.807 mm şi înălţimea de 1.537 mm. Ampatamentul este de 2.645 mm, iar capacitatea portbagajului de 380 l. Jantele din aliaj uşor finisate în două nuanţe au un pronunţat design 3D, cu elemente din aliaj polişat şi elemente vopsite antracit mat, pe spiţele cu forme care imită cristalul, accentuând designul de ansamblu robust.

Dintre alte elemente caracteristice ale SUV-urilor ŠKODA se remarcă aşa-numita linie Tornado, care curge de la faruri până în spatele maşinii, precum şi geamurile laterale care se îngustează spre spate, dar şi pasajele marcante ale roţilor. Designul extrem de emoţional al modelului ŠKODA VISION X este accentuat considerabil de exteriorul verde FlexGreen, cu detalii antracit. Diferite elemente de la interior sunt finisate, de asemenea, în culorile caroseriei.

Grila radiatorului, specifică mărcii, cu lamele verticale duble şi emblema ŠKODA poziţionată direct deasupra sa pe capota motorului, arată imediat că VISION X este un membru al familiei producătorului auto ceh. Grila şi emblema sunt iluminate pe fundal.

Designul, de asemenea specific, al farurilor realizate din două elemente accentuează robusteţea şi caracterul protectiv al modelului ŠKODA VISION X şi corespunde designului modelelor SUV existente, ŠKODA KAROQ şi ŠKODA KODIAQ. Însă la VISION X, funcţiile de iluminare au fost rearanjate: unităţile superioare de iluminare, cu design delicat, cu lentile realizate din cristal cu plumb tăiat manual, asigură luminile de zi şi semnalizarea cu LED. Semnalizarea este asigurată de lumini secvenţiale, cu efect dinamic. Partea de jos a farurilor, de asemenea cu design de cristal cu plumb tăiat, asigură tehnologie LED pentru luminile de drum şi cele de întâlnire.

Blocurile optice spate triunghiulare cu LED ale modelului ŠKODA VISION X au, de asemenea, un design nou, dar totuşi tipic pentru marcă. Şi acestea sunt divizate în două elemente şi integrate separat în secţiunea din spate. Împreună, acestea formează forma caracteristică a literei C, care se găseşte la toate modelele ŠKODA. Liniile precise sunt completate cu elemente de cristal, cu tăieturi precise, care acoperă luminile din spate. Luminile din elementul superior din spate sunt generate de LED-uri care au aceeaşi formă triunghiulară ca sursele de lumină pentru luminile de zi din partea superioară a farurilor, în faţă,

Liniile specifice designului actual al modelelor ŠKODA sunt inspirate de formele cristalului şi sunt integrate în faruri, în blocurile optice spate şi în oglinzile laterale ale conceptcar-ului. Elementele cristaline sunt o referinţă la tradiţia artei ceheşti de prelucrare a cristalului de Boemia. Aceasta este exprimată şi prin selecţia de materiale exclusive, alese pentru detalii deosebit de marcante ale modelului ŠKODA VISION X, ca de exemplu decorul grilei radiatorului şi lamelele duble, emblema ŠKODA de pe capota motorului şi elementele decorative ale oglinzilor exterioare. Înlocuind emblema ŠKODA, pe partea din spate a maşinii au fost aplicate literele ŠKODA din aluminiu.

Noul design interior

Interiorul conceptcar-ului oferă dimensiuni generoase şi spaţiu versatil, pentru pasageri şi bagaje, după cum ne-au obişnuit deja toate modelele ŠKODA. Bordul lat are un design deosebit de dinamic, atrăgând imediat atenţia. Suprafeţele sale marcante şi simetrice au linii care imită conturul tipic al capotei motorului modelelor ŠKODA. Pe bord sunt integrate elemente triunghiulare, ca de exemplu gurile de ventilaţie. Interiorul este echipat cu variate dotări speciale care accentuează versatilitatea şi sportivitatea modelului ŠKODA VISION X.

Orientarea spre un stil de viaţă sportiv şi activ este vizibil şi prin prisma materialelor alese pentru a îmbrăca scaunele, panourile portierelor, consola centrală şi bordul. Ambianţa interiorului sportiv şi totodată robust este marcată de materialele care permit circularea aerului, de pielea artificială şi suprafeţele cauciucate.

ŠKODA VISION X dispune şi de o consolă centrală cu suprafaţa din sticlă şlefuită, prin care este vizibil un display conectat la unitatea de comandă a sistemului de propulsie, pe care se vede fluxul de energie al celor două motoare, precum şi modul de operare al sistemului de propulsie. Grafica ilustrează în culori distribuţia cuplului spre puntea faţă sau spate.

Cu un pas în viitor: tehnologia şi designul pentru infotainment şi conectivitate

Acum, când cele mai noi sisteme şi funcţii de infotainment şi conectivitate sunt disponibile pentru aproape toate modelele ŠKODA, ŠKODA VISION X duce digitalizarea modelelor ŠKODA cu un pas şi mai departe, oferind servicii digitale precum Smart Parking, HoppyGo, TwoGo şi CareDriver. Aceste tehnologii:

›  îndrumă şoferul spre locurile de parcare libere

›  oferă maşina spre închiriere când proprietarul nu are nevoie de ea

›  oferă ocazii de car-sharing

›  sau, de exemplu, se asigură că, dacă părinţii nu reușesc să ajungă la timp, copiii vor fi luaţi de la grădiniţă.

Toate aceste inovaţii contribuie la experienţe optimizate, unice şi emoţionale în călătoriile cu ŠKODA VISION X şi au fost dezvoltate în ŠKODA AUTO DigiLab, un think-tank care consolidează capacitatea de inovaţie a producătorului auto ceh în domeniul digitalizării. DigiLab dezvoltă baza pentru conceptele inovatoare de mobilitate, comunicarea ‘car2X’, serviciile online mobile şi multe alte soluţii tehnice care conectează digital maşinile cu utilizatorii şi cu mediul lor.

Datorită serviciilor ŠKODA Connect, pasagerii de la bordul ŠKODA VISION X sunt mereu online.

Maşina are şi un panou digital de instrumente, care permite selectarea conţinutului şi poziţionarea conform preferinţelor. De asemenea, conceptcar-ul este echipat cu un monitor absolut nou, cu un nou sistem Human Machine Interface (HMI - interfaţă om-maşină). Ecranul color de înaltă rezoluţie, cu funcţie tactilă, este integrat în bord, ridicându-se deasupra consolei centrale. Când şoferul deschide uşa, pe monitor apare un mesaj adresat șoferului, iar apoi monitorul serveşte ca afişaj central şi unitate de comandă pentru toate funcţiile şi dotările de infotainment şi conectivitate disponibile în timpul călătoriei. Totodată, vor fi activate setările personale ale scaunului şoferului care au fost salvate pe cheia cu telecomandă, precum şi setările funcţiilor pentru confort, ca de exemplu sistemul de aer condiţionat şi de ventilare şi programul muzical preferat.

Funcţiile vor fi afișate pe panoul digital de instrumente şi pe monitorul central, cu ajutorul unor noi moduri şi grafici de afişare, care au fost, de asemenea, dezvoltate în ŠKODA AUTO DigiLab. Pentru aceasta sunt folosite efecte luminoase cu culori coordonate în acest sens.

Monitorul se ridică din bord la acţionarea unui buton, permiţând aşezarea smartphone-ului în docking-station-ul integrat. Conectarea unui telefon mobil permite utilizarea tuturor funcţiilor sistemului de infotainment integrate, prin intermediul unei conexiuni la internet, sau aplicaţiile telefonului pot fi folosite instantaneu la bordul maşinii ŠKODA VISION X. De asemenea, adresele şi informaţiile introduse în agendă şi salvate pe smartphone, precum şi modelele individuale de mobilitate sunt utilizate pentru a determina următoarea destinaţie a călătoriei şi pentru a oferi şoferului diferite sugestii pentru rută.

‘Simply Clever’: skateboard-uri electrice pentru finalul călătoriei

Conceptul ‘Simply Clever’ gândit pentru ŠKODA VISION X include încă o idee sustenabilă. Portbagajul modelului ŠKODA VISION X este echipat cu un sistem special de ancorare pentru două skateboard-uri electrice. În maşină mai sunt integrate şi două căşti de protecţie şi o dronă cu cameră video, pe care skateboarder-ul o poate utiliza pentru a înregistra drumul parcurs cu skateboard-ul. De asemenea, în spătarele scaunelor din faţă sunt integrate protecţii detaşabile pentru gâtul şi spatele skateboarder-ilor. Două sticle speciale pentru sport sunt integrate în consola centrală.

Strategia de mobilitate electrică
Electro-mobilitatea joacă un rol determinant în strategia globală de creştere a companiei ŠKODA AUTO. Electrificarea gamei de modele ŠKODA va începe deja din 2019, odată cu lansarea modelului ŠKODA SUPERB cu propulsie hibridă plug-in. La Mladá Boleslav vor fi produse începând cu 2019, alături de autovehicule electrice şi componente electrice pentru mai multe modele plug-in hibride ale diferitelor mărci ale Grupului Volkswagen. La scurt după aceea se va da startul fabricării primului automobil ŠKODA de serie cu propulsie pur electrică. Până în 2025, marca îşi va extinde gama de modele hibride şi pur electrice, în diferite segmente.

ŠKODA AUTO

›   este unul dintre producătorii auto cu cea mai îndelungată istorie din lume. Compania a fost înfiinţată în anul 1895, în perioada de început a industriei auto. Până în ziua de azi, sediul companiei a rămas la Mladá Boleslav.

›   în prezent, în gamă sunt incluse următoarele modele: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ şi SUPERB.

›   în 2017 a livrat peste 1 milion de automobile la clienţii din întreaga lume.

›   aparține din 1991 de Volkswagen, unul dintre cele mai de succes grupuri auto din lume. Alături de automobile, ŠKODA produce și dezvoltă, independent, dar în asociere cu Grupul, componente precum motoare și transmisii.

›   are trei sedii în Republica Cehă; produce în China, Rusia, Slovacia, Algeria și India, în principal prin intermediul unor parteneriate încheiate în cadrul Grupului, precum și în Ucraina și Kazahstan cu parteneri locali.

›   are la nivel mondial peste 30.000 de angajați și este prezentă în peste 100 de piețe.